EFEKTIVITAS MODEL NHT & PPBL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR TEMATIK SISWA KELAS 4 SD

Authors

  • Yeni Syafiatun Universitas Kristen Satya Wacana http://orcid.org/0000-0002-4575-0361
  • Naniek Sulistya Wardani Universitas Kristen Satya Wacana
  • Tego Prasetyo Universitas Kristen Satya Wacana

Abstract

This study aims to determine whether there is effectiveness of Numbered Heads Together (NHT) model and Problem Based Learning (PPBL) approach to the motivation of thematic learning of grade 4 elementary school students. The type of research used is quasi experimental research. The sampling technique used purposive stratified disproportionate sampling technique. This data analysis technique using average difference test (t test). The normality of the experimental group is 0.243> 0.05 and the control group is 0.438> 0.05, the two groups are normally distributed. The homogeneity of the experimental group and the control group was 0.595> 0.05, the experimental group and the control group were homogeneous. The results showed t count 8.564> t table 1.997, then Ha accepted means there is the effectiveness of NHT and PPBL models on the motivation of thematic learning 4th grade elementary school students. Significance of 0.000 <0,05, then Ha accepted means there is effectiveness of NHT model and PPBL to motivation of thematic learning of 4th grade elementary school students meaningful. The mean of experimental learning motivation of experiment group is 49,88 and control group equal to 41,38. The average difference between thematic motivation of experimental group and control group is 8.5. The advice given is that teachers are expected to use the NHT and PPBL models in designing the lesson, so that the thematic learning motivation can be improved.

Keywords: Model of NHT and PPBL, Thematic Learning Motivation, Thematic Learning

References

Azwar, S. 2011. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Handhika, J. 2012. Efektivitas Media Pembelajaran IM3 Ditinjau dari Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, vol: 1 no: 2.

Indriani, A. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Kelas V terhadap Prestasi Belajar Matematika di SD Negeri Bejirejo Kecamatan Kunduran Kabupaten Blora. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, vol: no: 4 (2).

Iswardhani , N., & Djukri. 2015. Pengaruh Penggunaan Limbah Tapioka Sebagai Sumber Belajar terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, no: 1.

Kusumawati, H. 2016. Perbedaan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dan STAD Ditinjau dari Hasil Belajar Siswa. Jurnal Scholaria, vol: 6 no: 3.

Mustamilah. 2015. Peningkatan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Menggunakan Model Problem Based Learning pada Subtema Merawat Tubuhku Siswa Kelas 1 SD Negeri 1 Gonoso-Wonosego. Jurnal Scholaria, vol: 5 no: 1.

Nugraheni, W. L. Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning untuk Menigkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) pada Siswa Kelas V SD Negeri Harjosari 2 Bawen Kabupaten Semarang Tahun Ajaran 2013/2014. repository.library.uksw.edu.

Prakoso, G. A. 2015. Keefektifan Model Pembelajaran Pair Check dan Numbered-Heads Together (NHT) Ditinjau dari Hasil Belajar dalam Pembelajaran IPS Kelas 4 SDN Gugus Mahesa Jenar Ambarawa. Jurnal Scholaria, vol: 5 no: 3.

Retno, N., & Yunianta, T. H. 2014. Pengembangan Handout Pembelajaran Tematik untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas III. Jurnal Scholaria, vol: 4 no: 3.

Simbolon, N. 2014. Pengaruh Pendekatan Pembelajaran dan Kemampuan Verbal terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa SMA Negeri 14 dan 21 Medan. Jurnal Cakrawala Pendidikan, no: 2.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suprihatiningrum, J. 2014. Strategi Pembelajaran Teori & Aplikasi. Jogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Supriadi, 2015. Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran. Lantanida Journal. Vol: 3 no: 2.

Suprijono, A. 2011. Cooperative Learnin Teori & Aplikasi PAIKEM. Jogyakarta: Pustaka Belajar.

Tamtama, D. I. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) Dengan Jigsaw Dalam Menigkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD Negeri 4 Karangrayung Kecamatan Karangrayung Kabupaten Grobogan Semester II Tahun Ajaran 2015/2016. repository.library.uksw.edu.

Virgiana, A., & Wasitohadi. (2016). Efektivitas Model Problem Based Learning Berbantuan Media Audio Visual ditinjau dari Hasil Belajar IPA Siswa kelas 5 SDN 1 Gadu Sambong Blora Semester 2 Tahun 2014/2015. Jurnal Scholaria, vol: 6 no: 2.

Wardani N.S. 2013. Implementasi Strategi Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Tematik Dan Evaluasinya Dalam Kurikulum 2013 Siswa Kelas Rendah. Paper Seminar Nasional “Menyongsong Implemen tasi Kurikulum 2013â€Dalam Rangka Dies Natalis ke -49 UNY.

Wardani, N. S. 2016. Pengaruh Problem Based Learning (PBL) terhadap Karakter Mahasiswa PGSD. Prosiding Seminar Nasional Menjadi Guru Inspirator UMP, 489-501. ISBN/978-602-14377-4-2.

Yao, K. T. (2015). Pembelajaran dan Pengembanan Belajar. Jakarta: Indek.

Downloads

Published

2018-06-01

How to Cite

Syafiatun, Y., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2018). EFEKTIVITAS MODEL NHT & PPBL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR TEMATIK SISWA KELAS 4 SD. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 68–76. Retrieved from https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/220

Issue

Section

Articles