PENERAPAN METODE INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA MATERI BUMI DAN ALAM SEMESTA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mahlianurrahman Mahlianurrahman STKIP BINA BANGSA MEULABOH

Abstract

This study aims to increase critical thinking skills of students with inquiry methods and to describe the implementation of an inquiry methods on science competence. This research is classroom action research, which consisted of three cycles. This study was conducted in Elementary School Pasi Pinang academic year 2017/2018. The objects were all students of class V consisting of 24 students.The data were collected using tests, The results show that the implementation of the inquiry methods can improve students' critical thinking skills in science competencies.

Keywords: Critical thinking skills, method inquiry

References

Abidin, Yunus. (2014). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung : PT. Refika Aditama

Artana, I. M. A., Dantes, N., & Lasmawan, I. W. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Minat Belajar Siswa Kelas V SD Negeri di Gugus VI Kecamatan Abang Kabupaten Karangasem Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1).

Ayurachmawati, P., & Widodo, A. (2017). Analisis Kemampuan Inkuiri Siswa Di Sekolah Dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 217-227.

Banch, H. & Bell, R. (2008) The many levels of inquiry. Journal NSTA Science and Children. 26-30

Hidayah, N., Suryandari, K. C., & Ngatman, N. (2017). Penerapan Model Inquiry Terbimbing dalam Peningkatan Motivasi Belajar IPA tentang Energi dan Perubahannya pada Siswa kelas V SD Negeri Klegenwonosari. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 5(5.1).

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena

Mahlianurrahman, M. (2017). Pengaruh Pendekatan Science, Environment, Technology And Society (SETS) Terhadap Pemahaman Konsep, Berpikir Kreatif Dan Peduli Lingkungan Siswa Kelas IV SD Ngablak. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1).

Mahlianurrahman, M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran SETS Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Sikap Peduli Lingkungan Siswa Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(01), 58-68.

Mahlianurrahman, M. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(01), 87-106.

McTaggart,R. (1991). Action Research: a Short Modern History. Victoria: Deakin University Press.

Pratiwi, N. L. K. A. Y., Ganing, N. N., Hum, M., & Wiarta, I. W. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA Siswa Kelas IV SD Gugus Letkol Wisnu Tahun Ajaran 2016/2017. Mimbar PGSD, 5(2).

Sukardi.(2012). Metode Penelitian Pendidikan Tindakan kelas implementasi dan pengembangannya. Jakarta: Bumi Aksara

Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Zion, M. & Mendelovici, R. (2012). Moving from structured to open inquiry: challenges and limits. Journal Science Education International. Voume l, Number 4, 4 Desember 2012, 383-399

Downloads

Published

2018-06-01

How to Cite

Mahlianurrahman, M. (2018). PENERAPAN METODE INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PADA MATERI BUMI DAN ALAM SEMESTA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 37–45. Retrieved from https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/224

Issue

Section

Articles