MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF DENGAN METODE EKSPERIMEN PADA ANAK USIA 3 - 4 TAHUN DI PAUD AZZAITUN GENTING TANAH TAHUN PEMBELAJARAN 2018/2019
DOI:
https://doi.org/10.24903/jw.v4i1.324Abstract
This study aims to find out how the experiment method in improving student’s understanding on concept of weight for students aged 3 to 4. This study was conducted in Az-zaitun Genting Tanah Pre-school. The research subjects were twelve students of group B aged three to four, consisting of five males and seven females. The researcher applied classroom action research with two cycles, applying four stages; planning, implementation, observation and reflection. The result shows that students’ understanding on weight concept has increased. At the first cycle, students’ understanding reached 36% and increased into 79% at the second cycle. In conclusion, the experiment method is effective in improving students’ understanding on weight concept. Therefore, it is suggested that teacher to give stimulation and practice for improving students’ understanding weight concept.
References
Kemampuan, Meningkatkan, Pemahaman Konsep, Satuan Berat, Melalui Media, Puzzle Kotak, Bagi Anak, Dikelas Iv, and Kota Payakumbuh. 2016. “E-JUPEKhu.†5.
Lestariningrum, Anik and Nuryanti. 2016. “SAINS PADA ANAK DIDIK KELOMPOK A TK PKK SURUHWADANG KECAMATAN Kademangan Kabupaten Blitar.†Educhild 5(1):46–50.
Maria, Leni. 2014. “Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN $# Tapis Tembawang.†3.
Nopayana, Siska, Deti Rostika, Helmi Ismail, Lambang Bilangan, and Media Papan. n.d. “Upava Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan Beserta Lambang Bilangan Pada Anak Melalui Media Papan Flanel Modifikasi.â€
Pendidikan, Jurusan, Guru Pendidikan, Anak Usia, Dini Volume, No Tahun, Penerapan Permainan, Tradisional Dengkleng, Jurusan Pendidikan, Guru Pendidikan, Anak Usia, Dini Volume, No Tahun, Meningkatkan Keterampilan, Sosial Melalui, Jurusan Pendidikan, Guru Pendidikan, Anak Usia, Dini Volume, No Tahun, Kemampuan Kognitif, Anak Usia, I. Gusti Ayu,
Sri Purnami, I. Ketut Gading, Mutiara Magta, Jurusan Pendidikan, Guru Pendidikan, Anak Usia, Dini Volume, and No Tahun. 2017. “PENERAPAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN TK SAIWA DHARMA Jurusan Bimbingan Konseling Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Abstrak E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha.†4(3).
نوروزی, Ù…Øمود. 1388. “No Titleبررسی جریان Ùˆ انتقال Øرارت سیال ویسکوالاستیک در مجاری خمیده دارای مقطع مستطیلی Ùˆ در Øالت های ایستا Ùˆ چرخان.†(1).
Faidatun, Nugraheni. 2013. Upaya Peningkatan Pengenalan Pengetahuan Peristiwa Alam Melalui Metode Eksperimen Pada Anak Kelompok B TK Adinda Mojolaban Sukoharjo Tahun 2012/2013. Diakses dari https://eprints.uns.ac.id/12092/ pada tanggal 15 januari 2018 pukul 08.30 WIB
Haryono, 2015. Bimbingan Teknis Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Amara Books
MS, Sumantri. 2005. Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas
Nisa, N. Afifatun. 2015. Upaya Meningkatkan Kemampuan Membedakan Konsep Berat Ringan dengan Metode Eksperimen Menakar dan Menimbang Biji-Bijian pada Siswa Kelompok B TK YWKA Kecamatan Purwokerto. Diakses dari http://repository.ump.ac.id/2032/1/NURUL%20AFIF0COVER.pdf pada tanggal 15 januari 2018 pukul 08.00 WIB
Nugraha, Ali. 2005. Pengembangan Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 58 Tahun 2009
Slamet, Suyanto. 2005. Dasar- Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta : Hikayat Publishing.
Suharsimi, Arikunto. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Aditya Media
Suharto dan Tata Iryanto. 2004. Perkembangan Belajar Anak Usia Dini. Surabaya : Indah
Sujiono, Anas. 2005. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : Raja G. Persada
Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.