PENINGKATAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI KEGIATAN MEROBEK KERTAS PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN TK NEGERI 2 SAMARINDA

Authors

  • Vivi Endang Adiningsih Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda
  • Rizqi - Syafrina Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.24903/jw.v4i2.371

Abstract

Children cannot use their fine motoric skill well in paper-tearing activity. It seems that there are still many children who do not participate in the paper tearing activity, as exemplified by the teacher. This is proven when children do paper tearing activities. The aim of this research is to improve children's fine motor skills through paper tearing on children aged 4-5 years. The method used in this study is classroom action research (CAR) and a descriptive research which carried out in two cycles consisting of 3 meetings in each cycle. Research procedures that were carried out in this study were planning, implementation, observation and reflection. The subjects of this study were 19 children aged 4-5 years, consisted of 7 boys and 12 girls. The results showed that the children's fine motor skills improved compared to the pre-cycle phase. In cycle I, there was an increase from pre-cycle with an average value of 31.3% to 60.9% through the first, second and third meeting and succeeded in the second cycle through the first, second and third meeting with an average value of 87.4% in which this value has reached the target of success indicator that is 85%. Based on the results of the study, it can be concluded that paper tearing activity can improve children aged 4-5 years’ fine motoric skills and it is suggested to kindergarten teachers to make paper tearing activities as a media for improving children's fine motoric skills.

References

Aep Rohendri & Laurens Seba. (2017). Perkembangan Motorik Pengantar Teori dan Implikasinya dalam Belajar. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, Suharsimi., Dkk. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Fahmi Gunawan, dkk. (2018). Senarai Penelitian Pendidikan, Hukum dan Ekonomi di Sulawesi Tenggara. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Haryadi Malvyandie. (2016). Alasan Batita Senang Merobek dan Manfaat Bagi Mereka. Diperoleh 23 Januari 2019 dari https://www.tribunnews.com/kesehatan/2016/08/04/ternyata-ini-alasan-batita-senang-merobek-dan-manfaatnya-bagi-mereka

Latif, Mukhtar. (2016). Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Muliawan, Ungguh Jasa. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Mulyani, Novi. (2018). Pengembangan Dasar Anak Usia Dini. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Mulyati, Atik. (2014). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Origami Pada Anak Kelompok A Tk Kusuma Baciro Gondokusuman Yogyakarta. Diperoleh 20 Januari 2019 dari http://eprints.uny.ac.id/13016/1/Skripsi_Atik.MulyatiNIM.12111247007.pdf. Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta

Paizaluddin & Ermalinda. (2016). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Bandung: Alfabeta.

Permendikbud No 137. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini: Jakarta

Pratiwi Dian Afrina. (2016). Mengembangkankemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Merobek Kertas Berpola Pada Anak Usia 3–4 Tahun Di Paud Aisyiyah Ii Ngadiluwih Kabupaten Kediri Tahun Pelajaran 2015/2016. Diperoleh 12 maret 2019 dari http://simki.unpkediri.ac.id/mahasiswa/fileartikel/2017/12.1.01.11.0475.pdf. Kediri. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Tindakan Komprehensif. Bandung: Alfabeta.

Sujiono, Bambang. Dkk. (2014). Materi Pokok Metode Pengembangan Fisik. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.

Sumanto. (2005). Pengembangan Kreativitas Seni Rupa Anak TK. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Suryadi & Dahlia. (2014). Implementasi dan Inovasi: Kurikulum Paud 2013. Bandung: PT Remaja.

Susanto, Ahmad. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini (Konsep dan Teori). Jakarta: Bumi Aksara.

Syarif Sumantri & Mursanah. (2010). Pengaruh Kegiatan Bermain Kertas Terhadap Peningkatan Ketermpilan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun di TK AL-Qomal Mandalawangi Kabupaten Pandeglang. Diperoleh 03 Oktober 2019 dari art001506610920161028074721.pdf.

Yani, Fitri. (2017). Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Merobek Kertas Di Ra Iqra’ Sabila Kota Jambi. Diperoleh 20 Januari 2019 dari http://repository.fkip.unja.ac.id/. Jambil. Universitas Jambi.

Yudha M. Saputra & Rudyanto. (2005). Pembelajaran Kooperatif untuk Meningkatkan Keterampilan Anak TK. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Direktorat Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Downloads

Published

2019-11-12

How to Cite

Adiningsih, V. E., & Syafrina, R. .-. (2019). PENINGKATAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI KEGIATAN MEROBEK KERTAS PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN TK NEGERI 2 SAMARINDA. Jurnal Warna : Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 4(2), 75–88. https://doi.org/10.24903/jw.v4i2.371

Issue

Section

Articles