The Relationship between Parenting Patterns and Student Learning Outcomes at SDN 020 North Samarinda
Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri 020 Samarinda Utara
DOI:
https://doi.org/10.24903/bej.v4i1.1484Keywords:
Parenting Style, Parents, Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study was to find out about the relationship between parents’ parenting style and students’ learning outcomes. In specific, this study aimed to determine the relationship between parents’ parenting and students' learning outcomes from Sekolah Dasar Negeri 020 North Samarinda in academic year of 2017/2018. This study used a research method with descriptive quantitative approach, using associative correlational types. The researcher used probability sampling technique with proportionate stratified random sampling type. Data analysis in this study uses quantitative descriptive analysis. Based on the results of research conducted at the Sekolah Dasar Negeri 020 North Samarinda, researcher concluded that the calculation of correlation analysis between parents’ parenting style variables (X) with learning outcomes (Y) resulted in a significance value of 0.000 <0.05, with a comparison of t count value of 0.786 was greater than the value of t table. Thus H0 is rejected, means there was a relationship between parents’ parenting style and students’ learning outcomes. Therefore, the better the parenting style applied by parents to children, the higher the outcomes tend to be. In contrast, the worse the parenting applied by parents, the lower the outcomes tend to be. Parenting style acted as a supporting component in improving student learning outcomes was clearly related
References
Mulyadi, S., Basuki, A. M. H., & Rahardjo, W. (2017). PSIKOLOGI PENDIDIKAN Dengan Pendekatan Teori-teori Baru dalam Psikologi (II). Depok: PT RAJAGRAFINDO PERSADA.
Helmawati. (2016). Pendidikan Keluarga (2nd ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Siswanto. (2017). Penilaian dan Pengukuran Sikap dan Hasil Belajar Peserta Didik. Klaten: Bosscript.
Sugiyono. (2015). METODE PENELITIAN TINDAKAN KOMPRENSIF (1st ed.). Bandung: alfabeta.
Sugiyono. (2016). metode penelitian pendidikan (23rd ed.). bandung: alfabeta.
Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian (28th ed.). Bandung: ALFABETA.
Susanto, A. (2013). TEORI BELAJAR & PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR (1st ed.). Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.
Thobroni, M. (2015). BELAJAR & PEMBELAJARAN (1st ed.). Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Tridhonanto, A., & Agency, B. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia.
Wardani IG. A.K [et.al]. (2009). Perspektif Pendidikan SD (4th ed.). Jakarta: Universitas Terbuka.
Alimaun, I. (2015). Pengaruh Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Se-Daerah Binaan R.A. Kartini Kecamatan Kutoarjo Kabupaten Purweorejo. Skripsi Pendidikan. Retrieved from http://lib.unnes.ac.id/21734/1/1401411587-s.pdf.di akses pada tanggal 20 Februari 2018
Christana, C. atok. (2015). Dampak Gaya Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VII B “APPRECIATION” SMP JOANNES BOSCO Semester Genap Tahun Ajaran 2014/2015. Skripsi Pendidikan. Retrieved from https://repository.usd.ac.id/5684/2/091424007_full.pdf.di akses pada tanggal 20 Februari 2018
Harisandy, R. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Pada Mata Pelajaran Pengendali Daya Tegangan Rendah SMK 1 SEDAYU Melalui Model Kooperatif Tipe GI (GROUP INVESTIGATION). Skripsi Pendidikan. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/34183/1/Rully Harisandy.pdf.di akses pada tanggal 15 Maret 2018
Indriani, F. (2008). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak Berprestasi Di Sekolah (STUDI KASUS DI SMP NEGERI 1 PANDAAN). Skripsi Pendidikan. Retrieved from http://etheses.uin-malang.ac.id/4118/1/04130002.pdf.di akses pada tanggal 03 Maret 2018
Lestari, E. (2013). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dengan Prestasi Belajar Siswa Konsentrasi Patiseri SMK Negeri 1 SEWON BANTUL. Skripsi Pendidikan. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/eprint/10617.di akses pada tanggal 02 Mei 2018
Mahatfi, A. D. (2015). Korelasi Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Kecerdasan Emosi Siswa Sekolah Dasar Kelas V Segugus 1 Kecamatan Panjatan Kabupaten Kulon Proggo. Skripsi Pendidikan. Retrieved from http://eprints.uny.ac.id/23039/1/SKRIPSI.pdf.di akses pada tanggal 15 Maret 2018
Masriyah, S. (2012). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Jisaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Pelajaran IPA PTK Di MADRASAH IBTIDAIYAH ISHLAHUL Anam Cakung Jakarta Timur. PTK SKRIPSI.Retrieved from http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/24334/1/Siti Masriyah.pdf.di akses pada tanggal 15 Maret 2018
Rahmawati, F., Sudarma, K., & Sulastri, M. (2014). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa SD Kelas IV Semester Genap Di Kecamatan Melaya-Jembrana. E-Journal MIMBAR PGSD Universiitas Pendidikan Ganesha, 2. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/viewFile/2444/2114.di akses pada tanggal 20 Februari 2018
Rismawati, K. (2015). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dalam Kegiatan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Di Daerah Binaan III Kecamatan Kandang Serang Kabupaten Pekalongan. Skripsi Pendidikan. Retrieved from http://lib.unnes.ac.id/21086/1/1401411515-s.pdf.di akses pada tanggal 20 Februari 2018
Setiasih, D. Y. (2015). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V SD Se-Gugus Wonokerto Turi Sleman. PGSD Universitas PGRI Yogyakarta. Retrieved from http://repository.upy.ac.id/154/1/Artikel Dwi Yuli Setiasih %2811144600110%29.pdf.di akses pada tanggal 05 Februari 2018
Karnangsyah, E. (2017). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Hasil Belajar Siswa Dan Implikinya Terhadap Pelayanan Bimbingan Dan Konseling. Jurnal EDUCATIO, Jurnal Pendidikan Indonesia, Volume 3 N. Retrieved fromhttps://www.researchgate.net/publication/321881702_Hubungan_Pola_Asuh_Orangtua_Dengan_Hasil_Belajar_Siswa_Dan_Implikinya_Terhadap_Pelayanan_Bimbingan_Dan_Konseling.diakses pada tanggal 11 Maret 2018
.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.