PENGGUNAAN MODEL MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN PADA SISWA KELAS IV SDN 012 MALINAU UTARA TAHUN PELAJARAN2016/2017
Abstract
The purpose of this research is to improve the learning outcomes of Civic Education in using mind mapping in grade IV SDN 012 North Malinau Academic Year 2016/2017. In this study, researchers concluded that the problem in this study is whether the use of mind mapping method can improve student learning outcomes in subjects Civic Education in fourth grade SDN 012 North Malinau. This research is a classroom action research (CAR) conducted in SDN 012 North Malinau precisely the class IV SDN 012 totaling 30 people. Data collection techniques used in this study is the observation, documentation and a written test. The experiment was conducted with two cycles and each cycle consisting of 2 meetings. Based on observational data obtained at each cycle can be seen more and more day by using mind mapping can improve student learning outcomes. Based on the recapitulation of observations improving student learning outcomes by using mind mapping in cycle 1 reached 50% with an average value of 67.26 and the second cycle increased 96.66% with an average value of 77.76 according to the indicators of success. The conclusion of this study is through the use of mind mapping methods to improve learning outcomes of Civic Education in grade IV SDN 012 North Malinau Academic Year 2016/2017
References
Ahmadi, Abu. 1997. Strategi Belajar Mengajar. Pustaka Setia. Bandung
Anitah, Sri. 2008. Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta : Universitas Terbuka
Arikunto, S .2010. Prosedur Penelitian : suatu pendekatan praktik. Jakarta : Rineka Cipta
Bahari. 2012. “Penelitian Tindakan Kelas†. Makasar Universitas Muhamadiyah Makasar
Buzan. Tony. 2009. Buku Pintar Mind Mapping. Jakarta : PT. Gramedia Pustaka
Daryanto. 2009. Panduan Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovati. Jakarta : AV Publisher
Edward, Caroline. 2009. Mind Mapping Untuk Anak Cerdas dan Sehat. Jakarta : Sakti
Hakim Thursan ( 2000 : 1). Belajar Secara Efektif. Jakarta : Puspa Swara
Hamalik, Oemar .2002. Kurikulum Pembelajan. Jakarta : PT Bumi Askara
M.Sobri Sutikno.(2009), Belajar Dan Pembelajaran. Bandung : Prospect.
Mulyasa. 2007. menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Nazarudin. 2007. Manajemen pembelajaran. Yogyakarta : Teras
Oemar Hamlik .2008. Peroses belajar mengajar . Jakarta : PT. Bumi Askara.
Poerwanti, Endang dkk. 2008. Asessment Pembelajaran SD. Jakarta : Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Dapertemen Pendidikan Nasional.
Ruminiati. 2007. pengembangan pendidikan kerwanegaran SD. Jakarta : Dirjen Dikti Depdiknas.
Sudjana,Nana.(2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya.
Skinner (1958). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta
Samsuri. 2011. Pendidikan karakter warga Negara. Yogyakarta : Diandra Pustaka Indonesia
Sumiati dan Asra. 2009. Model Pembelajaran. Bandung : CV Wacana Prima
Sangidu. 2004. Model Penelitian Sastra Pendekatan Teori, Model dan Kiat. Yogyakarta : UGM
Karli, H. dan Sri, Y.M. 2003. Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Buku 1 dan 2. Bandung: Bina Media Informasi
Keenan,dkk. 1998. Kimia Untuk Universitas. Erlangga ; Jakarta
Majidah, Dkk. 2013. Korelasi Antara Self Efficacy dengan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA SMP. Mempawah : FKIP UNTAN
Martinis, Y. 2007. Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta : Gaung Persada Press
NRC. 2000. Inquiry and the National Science Education Standar Guide for Teaching and Learning. Washington.DC: National Academy Press.
Nugroho. 2007. Hubungan Antara Self Efficacy dan Penyesuaian Diri dengan Prestasi Akademik Mahasiswa.
Purwanto, N. 2003. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta
Rahmat, J. 1991. Model Penelitian Komunikasi. Jakarta : Balai Pustaka
Riduwan. 2003. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung : Alfabeta
Sagala, B. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta
Santoso, T. 1996. Dasar-dasar Administrasi Pendidikan. Jakarta : Balai Pustaka
Santrock, J.W. dan Yussen, S.R. 2010. Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta : Prenada Media Group
Sardiman. 1986. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : CV. Rajawali
Sardiman. 2003. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
Sardiman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada
Schuler, H., dkk. 2002. Achievement Motivation Inventory (AMI). Gotiingen, Bern, New York : Hans Huber Publishers
Sudjana. 2002. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algesindo
Sudarmo, U. 2006. KIMIA SMA 2 Untuk SMA Kelas XI. Jakarta : Phibeta
Sugihartono, dkk. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta : UNY Press
Sugiyono. 2010. Model Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif dan R&D). Bandung : Alfabeta
Suprijono. 2009. Teori Cooperative Learning dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Sund, R.B. dan Trobridge. 1973. Teaching Science By Inquiry In The Secondary School: Charles E. Marill Publishing Company.
Tika, M.P. 2005. Model Penelitian Geografi. Jakarta : Bumi Aksara
Uno, H.B. 2008. Teori Motivasi dan Pengukurnya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara
Wina, S. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media