PENGGUNAAN MODEL MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN PADA SISWA KELAS IV SDN 012 MALINAU UTARA TAHUN PELAJARAN2016/2017

Authors

  • Eka Selvi Handayani universitas widya gama mahakam samarinda

Abstract

The purpose of this research is to improve the learning outcomes of Civic Education in using mind mapping in grade IV SDN 012 North Malinau Academic Year 2016/2017. In this study, researchers concluded that the problem in this study is whether the use of mind mapping method can improve student learning outcomes in subjects Civic Education in fourth grade SDN 012 North Malinau. This research is a classroom action research (CAR) conducted in SDN 012 North Malinau precisely the class IV SDN 012 totaling 30 people. Data collection techniques used in this study is the observation, documentation and a written test. The experiment was conducted with two cycles and each cycle consisting of 2 meetings. Based on observational data obtained at each cycle can be seen more and more day by using mind mapping can improve student learning outcomes. Based on the recapitulation of observations improving student learning outcomes by using mind mapping in cycle 1 reached 50% with an average value of 67.26 and the second cycle increased 96.66% with an average value of 77.76 according to the indicators of success. The conclusion of this study is through the use of mind mapping methods to improve learning outcomes of Civic Education in grade IV SDN 012 North Malinau Academic Year 2016/2017

References

Ahmadi, Abu. 1997. Strategi Belajar Mengajar. Pustaka Setia. Bandung

Anitah, Sri. 2008. Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta : Universitas Terbuka

Arikunto, S .2010. Prosedur Penelitian : suatu pendekatan praktik. Jakarta : Rineka Cipta

Bahari. 2012. “Penelitian Tindakan Kelas†. Makasar Universitas Muhamadiyah Makasar

Buzan. Tony. 2009. Buku Pintar Mind Mapping. Jakarta : PT. Gramedia Pustaka

Daryanto. 2009. Panduan Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovati. Jakarta : AV Publisher

Edward, Caroline. 2009. Mind Mapping Untuk Anak Cerdas dan Sehat. Jakarta : Sakti

Hakim Thursan ( 2000 : 1). Belajar Secara Efektif. Jakarta : Puspa Swara

Hamalik, Oemar .2002. Kurikulum Pembelajan. Jakarta : PT Bumi Askara

M.Sobri Sutikno.(2009), Belajar Dan Pembelajaran. Bandung : Prospect.

Mulyasa. 2007. menjadi guru profesional menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Nazarudin. 2007. Manajemen pembelajaran. Yogyakarta : Teras

Oemar Hamlik .2008. Peroses belajar mengajar . Jakarta : PT. Bumi Askara.

Poerwanti, Endang dkk. 2008. Asessment Pembelajaran SD. Jakarta : Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Dapertemen Pendidikan Nasional.

Ruminiati. 2007. pengembangan pendidikan kerwanegaran SD. Jakarta : Dirjen Dikti Depdiknas.

Sudjana,Nana.(2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Skinner (1958). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta

Samsuri. 2011. Pendidikan karakter warga Negara. Yogyakarta : Diandra Pustaka Indonesia

Sumiati dan Asra. 2009. Model Pembelajaran. Bandung : CV Wacana Prima

Sangidu. 2004. Model Penelitian Sastra Pendekatan Teori, Model dan Kiat. Yogyakarta : UGM

Karli, H. dan Sri, Y.M. 2003. Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Buku 1 dan 2. Bandung: Bina Media Informasi

Keenan,dkk. 1998. Kimia Untuk Universitas. Erlangga ; Jakarta

Majidah, Dkk. 2013. Korelasi Antara Self Efficacy dengan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPA SMP. Mempawah : FKIP UNTAN

Martinis, Y. 2007. Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta : Gaung Persada Press

NRC. 2000. Inquiry and the National Science Education Standar Guide for Teaching and Learning. Washington.DC: National Academy Press.

Nugroho. 2007. Hubungan Antara Self Efficacy dan Penyesuaian Diri dengan Prestasi Akademik Mahasiswa.

Purwanto, N. 2003. Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta

Rahmat, J. 1991. Model Penelitian Komunikasi. Jakarta : Balai Pustaka

Riduwan. 2003. Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung : Alfabeta

Sagala, B. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung : Alfabeta

Santoso, T. 1996. Dasar-dasar Administrasi Pendidikan. Jakarta : Balai Pustaka

Santrock, J.W. dan Yussen, S.R. 2010. Psikologi Pendidikan Edisi Kedua. Jakarta : Prenada Media Group

Sardiman. 1986. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : CV. Rajawali

Sardiman. 2003. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada

Sardiman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada

Schuler, H., dkk. 2002. Achievement Motivation Inventory (AMI). Gotiingen, Bern, New York : Hans Huber Publishers

Sudjana. 2002. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algesindo

Sudarmo, U. 2006. KIMIA SMA 2 Untuk SMA Kelas XI. Jakarta : Phibeta

Sugihartono, dkk. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta : UNY Press

Sugiyono. 2010. Model Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kualitatif dan R&D). Bandung : Alfabeta

Suprijono. 2009. Teori Cooperative Learning dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Sund, R.B. dan Trobridge. 1973. Teaching Science By Inquiry In The Secondary School: Charles E. Marill Publishing Company.

Tika, M.P. 2005. Model Penelitian Geografi. Jakarta : Bumi Aksara

Uno, H.B. 2008. Teori Motivasi dan Pengukurnya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara

Wina, S. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media

Downloads

Published

2017-11-27

How to Cite

Handayani, E. S. (2017). PENGGUNAAN MODEL MIND MAPPING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN PADA SISWA KELAS IV SDN 012 MALINAU UTARA TAHUN PELAJARAN2016/2017. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(3), 214–223. Retrieved from https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/167

Issue

Section

Articles