PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBAHASA ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI PERMAINAN MEDIA KARTU HURUF BERGAMBAR DI TK PELANGI TENGGARONG SEBERANG TAHUN PEMBELAJARAN 2016-2017

Tatik - Rahayu* -  , Indonesia
Mahkamah - Brantasari -  , Indonesia

This study aims to find out how to improve the language skills of children aged 5-6 years through playing illustrated letter card media at Pelangi Tenggarong Seberang Kindergarten in the 2016/2017 learning year. This type of research uses the class action research method (CAR) carried out in two cycles. The object of this research is 20 children. Research data collection uses observation sheets while the results are analyzed using quantitative descriptive methods. The results of data analysis showed that there was an increase in pre-cycle to the first cycle of 35%. In the second cycle increased 91.11%. The conclusion in this study, that the use of pictorial letter card media can improve language skills in children aged 5-6 years in Pelangi Kindergarten.

  1. Aqib, Zainal. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : Yrama Widya.
  2. Arsyad, Azhar. 2005. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  3. Departemen Pendidikan Nasional. 2009. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini.
  4. Dhieni, Nurbiana. 2006. Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.
  5. Gunarti, Winda. 2015. Materi pokok Metode Pengembanagn Perilaku dan Kemampuan Dasar Anak Usia Dini. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
  6. Hariyanto, Agus. 2009. Membuat Anak Anda Cepat Pintar Membaca. Yogyakarta: Diva Press.
  7. Hasan, Maimunah. 2009. Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Diva Press.
  8. Hildayani, Rini., dkk. 2012. Materi Pokok Psikologi Perkembangan anak. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
  9. Jamaris, Martini. 2006. Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Jakarta: Grasindo.
  10. Mulyati, Yeti dkk. 2014. Bahasa Indonesia. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
  11. Purwanto, Ngalim. 2006. Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Rosda Karya.
  12. Rahadi, Aristo. 2003, Media Pembelajaran. Jakarta : Departemen Pendidikan. Nasional.
  13. Sadiman, Arief S. 2006. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
  14. Sunarto, H. 2002. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta : Rineka Cipta.
  15. Tarigan, Henry Guntur. 2008. Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
  16. Zaman, Badru. 2014. Materi Pokok Media dan Sumber Belajar. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Article Info
Submitted: 2019-08-15
Published: 2019-08-15
Section: Articles
Article Statistics: 7