PERAN KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU DI SDN KECAMATAN SAMARINDA ILIR TAHUN PELAJARAN 2017/2018
Abstract
with the era of globalization, and the increasingly intense competition in the world of education today Leadership Principals have an important role in the realization of good teacher performance. The principal should pay more attention to the teacher's performance as this is one of the never-ending problems. The principal must have a strong leadership spirit against teachers who have poor performance and impose the sanction that should be. Such assertive action is taken so that the work of teachers in accordance with existing standards, but of course that the work can be perfect should be supported by creating a good working environment, so that teachers do not feel depressed in doing their work, thus there is a mutual relationship between the leadership and subordinates to fill each other as their duties and responsibilities.
Keywords: Principal Leadership, Teacher Performance.
References
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan, Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
Depdiknas. Peningkatan Kinerja Kepala Sekolah. Jakarta: Dirjen Pendas Dan Menengah, 2004
D. Supriadi, Reformasi Pendidikan Dalam Konteks Otonomi Daerah , Yogyakarta: Adi Cita Karya Nusa, 2001.
Fathoni, Abdurrahmat, Organisasi dan manajemen Sumber Daya Manusia, Bandung: Rineka Cipta, 2006.
Gibson, Organisasi dan manajeme Perilaku Struktur dan Proses Jakarta: Bumi Aksara, 1996
Hamalik, Oemar, Pengembangan Sumber Daya Manusi, Managemen Pelatihan Ketenagakerjaan, Jakarta: Bumi Aksara,2000.
Hasibuan, Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
Henderte, Aji N, Pengaruh Kepemimpinan, Motivasi Kerja dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Kantor Dinas Pendapatan Daerah Pemerintah Kabupaten Samarinda. Purwokerto: Tesis, 2005.
Ismail Mohamad. Manajemen Operasional Sekolah. Bandung: PT RemajaRosdakarya. 2004
Margono S, Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2007
McCormick, Earnest J. and Tiffin. Human Resource Management, Singapore: Prentice-Hall. 2002.
Moekiyat,Manajemen Sumber Daya Manuasia (Manajemen Kepegawaian), Bandung: Mandar Maju, 1999.
Narbuko dan Achmadi, Metodologi Penelitian, Jakarta: Bumi Aksara, 2007.
Payaman J. Simanjuntak, Manajemen dan Evaluasi Kinerja, Jakarta: Lembaga Penerbit Fakultas Ekonomi UI. 2005.
Priyatno Dwi. Mandiri Belajar SPSS Untuk Analisis Data & Uji Statistik. Jakarta: MediaKom, 2008
Safaria Trioantoro. Kepemimpinan. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2004
Salim, N. A. (2017). Peningkatan Efektivitas Pengelolaan Sekolah Melalui Penguatan Kemampuan Manajerial Kepala Sekolah. Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 2(1).
Salim, N. A. (2016). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Kerja Guru. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 215-226.
Salim, N. A. (2016). Faktor–Faktor Yang Mempengaruhi Disiplin Kerja Guru (Suatu Studi Pada SMP Negeri Se Kecamatan Muara Jawa). PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 69-79.
Saydam Gauzali, Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: Toko Gugug Agung, 2000
Sedarmayanti, Sumber Daya Manusia dan Produktivitas Kerja, Bandung:Mandar Maju, 2001
Sondang P. Siagian. Teori & Praktek Kepemimpinan. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2003
Siagian, Manajemen Sumber Daya Manusia, Jakarta: BumiAksara,1995.
Simamora Hendy. Manajemen Sumberdaya Manusia. Yogyakarya: STIE YKPN. 2004
Sudarmo, Gito dan N. Sudito, Manajemen Bisnis, Yogyakarta: BPFE Gajah Mada, 1997.
Sugiyono, Statistik Untuk Penelitian, Bandung: Alfabeta , 2009.
Tangkilisan H.N.S., Manajemen Sumber Daya Manusia Birokrasi Publik, Yogyakarta: Lukman Ofset, 2003.
Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Jakarta: Cemerlang, 2005
Usman Husaini. Manajemen Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara, 2006
Werther William B,Human Resaources and Personel Management, New York: Mc. Graw-Hill, 1986
Yuniarsih, Tjutju dan Suwatno, Manajemen Sumber Daya Manusia, Bandung: Alvabeta, 2008